понеделник, 24 октомври 2016 г.

История на Tenth Planet Jiu Jitsu



Tenth planet jiu jitsu/тент планет джу джицу (джу джицу от десетата планета; английски б.a.) е система, произхождаща от джу джицу, която се базира на no gi (без ги) игра. Създадена е от една от най-противоречивите личности в джу джицу - Еди Браво.


Кой е Еди Браво?


Еди Браво и Жан Жак Мачадо
Еди Браво е роден през 1970та година в Калифорния, САЩ. Първия си контакт с бойни спортове получава, когато е в гимназията - там тренира борба. След дипломиране заминава за Холивуд, където решава да се отдаде на музикалната си кариера. По това време, вдъхновен от Брус Лий, той проявява афинитет към традиционните бойни изкуства. Започва да тренира карате при Филип Скорния, в чиито методи губи вяра веднага след излъчването на UFC 1, което Хойс Грейси печели (първите UFC състезезания са били с турнирен формат б.а), използвайки джу джицу. След събитието, той започва да тренира Джит Кун До (Техниката на изпреварващия юмрук - боен стил, създаден от самия Брус Лий), а април 1996та година добавя и бразилско джу джицу към тренировъчния си режим, започвайки тренировки при известните братя Мачадо. След 2 години и половина на успоредни тренировки, той решава да се посвети само и единствено на джу джицу. Еди намирал за изключително трудно да се придържа към традиционните и основни позиции в спорта, затова по начало креативната му натура, започнала да опитва различни нетрадиционни позици. На ниво син колан той започнал да търси начини, посредством които да достига до заключваща
Еди Браво изпълнява туистър
 техника на гръбнака, която той нарича туистър. На ниво лилав колан, той започва да разработва специална форма на отворен гард известна като ръбър гард (rubber guard - гумен гард) - изключително подходяща позиция за ММА.


Успехът


Знаменитата победа на Еди Браво
През 2003та година Еди печели квалификацииите в категория до 66 килограма на територията на Северна Америка на най-елитното и реномирано граплинг състезание в света ADCC(Abu Dhabi Combat Championship - боен шампионат на Абу Даби б.а.), с което си гарантира участие във формата.  В първия си мач, той побеждава Густаво Данташ - бивш световен шампион на кафеви колани посредством задушаване от гръб. Голямата изненада, която записва името му със златни букви в историята на спорта, той прави във втория кръг на състезанието. Там успява да направи до този момент немислимото, като побеждава един от най-титулуваните членове на фамилията Грейси - Хойлер. Въпреки че е на 38, той все още е действащият шампион в тази категория. Смятаният за абсолютен аудсайдер Браво, който по това време е със степен кафяв колан, съумява да спечели мача посредством триъгълник от позиция, известна като пирамида - вид контрол от ръбър гард. Макар и да губи убедително с 16 на 0 точки в следвашия кръг от Лео Виейра, той успява да отвори доста врати за развитието на тент планет системата.     


Големият въпрос - какво създава необходимостта от създаването на такава система?


Хойс Грейси печели срещу Джейсън ДеЛусия
посредством ключ на ръката на UFC 2
В зората на ММА, спортът бива доминиран от един иначе дребничък бразилец - Хойс Грейси. Без фамилията Грейси, джу джицу и ММА едва ли щяха да достигнат висотите, на които са в момента. Голяма част от техния успех се дължи не толкова на невероятната им и недостижима игра на земя, колкото на екзотичността на самото бойно изкуство - кой би очаквал да бъде заключен от с 15 килограма по-лек човек от него, докато е по гръб. Елементът на изненадата доста помага на джу джицу. Този фактор обаче се губи с времето. ММА състезателите започват да се развиват на всички фронтове - страйкърите (бойците, които предпочитат боя в стойка и използват прийоми и похвати от ударни бойни изкуства като карате, кикбокс, бокс, таекуондо и др. б.а) доста умело боравят на земя и демонстрират добри събаряния, борците демонстрират добра игра в стойка, добри атаки за ключ или задушаване, спортистите вече не разчитат само и единствено на стила, от който са тръгнали, тъй като това мигновенно би довело до провал. Те осъзнават, че не е нужно да минават гарда, с което да рискуват суийпове, атаки за ключ и други опасности. Вместо това, единственото, което трябва
 Легендата Джордж Сейн Пиер неутрализира гарда на световния
шампион по джу джицу Би Джей Пен
 да направят, е да стоят с правилна изправена стойка на гърба, като по този начин отварят възможност за опустошителни удари, които да направят безполезен иначе добрия състезател по джу джицу. Това довежда до загуба на митичната слава на спорта, натрупана от по-ранните издания.


Къде и в какво бъркат бойците и спорта?



Снимка от световното първенство по джу джицу    
На Мундиала (Mundial - световен, глобален; португалски)   - световното първенство по джу джицу, ежегодно виждаме невероятни суийпове, ключове и задушавания. кои от кои по атрактивни. В ММА, за жалост, същите тези световни шампиони, правещи същите тези невероятни и атрактивни техники, се провалят главоломно в опитите си да направят не само тях, но и каквото и да е било по-значимо. Според Еди Браво, причината за това е ги-то. Благодарение на него, джу джицу състезателите могат да установят различни видове контрол и позиции, които реално нямат бойна приложност. Добавим ли и удари в партер, условията стават многократно по-неблагоприятни за граплърите. Твърде голяма част от играта се базира на ги-то Липсата му в ММА, както и факта, че бойците са голи, потни, а нерядко и окървававени, още повече намалява шансовете за добра игра и контрол отдолу. 


С какво се отличава от обикновеното джу джицу с кимоно?


Японецът Шиня Аоки демонстрира добър мишън контрол.
Най-доброто решение на гореспоменатите проблеми е играта, базирана на клинч. Клинчът е в основата на тент планет системата, тъй като това е най-сигурният контрол, който не изисква ги. Независимо дали се намирате в позиция четвърт гард, полу-гард, бътърфлай гард или пълен гард, Вие установявате контрол върху горната част на тялото на опонента, който не само възпепятства изправянето му и минаването на гарда Ви, но и постепенно да Ви позволи да напреднете в по-благоприятна и доминантна за Вас позиция. Първата стъпка, която трябва да предприемете, когато установите гард, е да преодолеете или "счупите" стойката на опонента си, да преминете в Мишън Контрол, след което да преминете към по-доминантни контроли и позиции, докато не стигнете до задушаваща/заключваща техника или суийп до доминантна позиция отгоре. Тент планет системата набляга точно на тези позиции, при които установявате контрол над опонента, като по този начин предотвратявате атаките му, а успоредно с това разбивате защитата му и подготвяте свои такива.


Защо тент планет системата е най-добрата алтернатива за ММА?


Има два случая, които водят до крах при граплърите в ММА- срещи страйкър с добра защита от събаряния и срещу борец, който може да ги събори, когато си поиска.Борбата е един изключително труден спорт, който няма как да се научи за половин година, което значи, че срещу борец, шансовете на граплър да е на крака или в доминантна позиция отгоре в партер, 
Андерсон Силва доминира в стойка Деймиън Мая в мача им
за титлата в средна категория.
клонят към нула. Поради тази причина джу джицу състезателят е обречен да прекара целия мач по гръб. Oт тук следва същински ад за граплъра, като той или ще бъде обсипван с удари, или ще има човешко одеало (английски - human blanket - човешко одеало; така  наричат борците, чиито геймплан се състои единствено от събаряне и контрол, които нямат за цел да минат гарда или да използват удари, а просто да стоят  статични, за да губят време, разчитайки на точките от събарянето) върху себе си. Разликата между тент планет и обикновеното бразилско джу джицу, що опира до ММА, е това, че тент планет не спира да се развива. Всяка техника, която се случи някъде по света, няма значение дали става въпрос за суийп, задушаване или ключ, от световните лидери в ММА като UFC, WSOF и Bellator, до най-малките местни шоута, бива разглеждана от Еди Браво и отбора му и имплементирана в играта им. Другият тип бойци, създаващи сериозни, са страйкърите с относително добра защита. Тогава граплърът има наистина сериозен проблем. Той бива обсипват с всевъзможни комбинации от удари. А дори и евентуално да успее да прeнесе боя на земя, той няма да е в състояние да направи каквото и да е било, заради многото неизбежно допуснати удари. Тент планет предлага решение на точно тези два проблема. В случая със страйкъра, единственото, което реално може да направи джу джицу състезателят, е да "дръпне" в гард и установи незабавно мишън контрол. Този контрол не гарантира пълна защита, но това е може би най-сигурният инструмент за игра отдолу в мма. Същият този контрол може да помогне и в мачове срещу борци. Проблем обаче си остава човешкото одеало.



Критиката



Ричи и Джио Мартинез след спечелване на поясите на NAGA

Основният аргумент против тент планет системата, който всички нейни противници използват е факта, че няма тент планет състезател, който да е печелил дори и едно от големите състезания като ADCC, световнo първенствo, пан-американски игри и др. от този калибър. Аз смятам, че този аргумент е силно необоснован, тъй като тент планет системата не е измислена, за да бъде успешна в джу джицу и граплинг, а за да помага на джу джицу състезателите да имплементират уменията си в сферата на смесените бойни изкуства. Единствените изключения са братята Джио и Рики Мартинез. Постигнали значими успехи в брейк танците, започват да тренират тент планет джу джицу след като остават да гледат една тренировка, провеждаща се в същата зала, в която Джио водел тренировки по брейк. Нужни са точно няколко тренировки преди той да се посвети изцяло на джу джицу, като успява да получи своя черен колан за 3 години и половина. Ричи се запалва по спорта след като вижда как по-малкият му брат, с едва тримесечен опит в джу джицу, успява да спечели категорията за сини колани на световното за без ги. Любопитен факт е, че тент планет джу джицу използва същите степени като в обикновеното бразилско джу джицу, макар и да не носят колани, те използват рашгарди със съответващия на колана цвят. 

Ярки тент планет представители в ММА


Тони "Ел Кукуй" Фъргюсън
Тони "Ел Кукуй" Фъргюсън

 (Ел Кукуй е мексиканската версия на Торбалан) е един от най-атрактивните граплъри в историята на UFC. Намиращият се на трето място в лека категория в най-популярната ММА организация на света, той притежава невероятен арсенал от задушавания, сред които и неговия любим Дар'с, атрактивна игра в стойка и нелоши събаряния, дължащи се на добрата база, която е натрупал като гимназиален борец. Понастоящем притежава кафяв колан по джу джицу.

Вини "Песао"  Магалаеш (Pezao - Биг фут, голямо стъпало; португалски; идва от несъразмерно големите стъпала, които имал като дете) има добра база в традиционното бразилско джу джицу, започва да се занимава с тент планет джу джицу след като получава черния си колан. Има 4 медала от ADCC - Един златен и три бронзови, печелил е и световното първенство за черни колани, както и световно в дивизия мастърс 1 ( за участници над 35 годишна възраст). Той продължава да се състезава активно по елитни граплинг събития в така наречените суперфайтове, като е известен с добрата си игра на
Вини "Пезао" Магалеш
ключове на краката. Също така е носител на ММА титлите във веригите M-1 и Titan, завършва на второ място в осмия сезон на реалити формата the ultimate fighter.



Състезанието



На 01.06.2014 година Еди Браво създава нов и невиждан досега формат за турнирни граплинг състезания, с името Eddie Bravo Invitational (EBI). Форматът се състои от един десетминутен 
Ричи Мартинез срещу Гари Тонън на EBI 1
рунд, при които се играе до задушаваща или заключваща техника. В случай на липса на победител след приключване на редовното време, се хвърля монета, след което на победителя от жребия са предоставени две възможности - да избере позиция от, която да започне продължението, едната позиция е от контрол на гърба, а другата е от позиция, която тент планет практикуващите наричат spider web (мрежа на паяк; английски), която на практика представлява позицията, преди завършване на армбар. Играе се до ключ или
 избягване от съответната позиция. Ако първото продължение единия състезател заключи другия, а след това втория не успее да го направи, победител е първият. Играят се максимум 3 такива рунда, като при липса на завършващи техники, се определя за победител този, който е 
Ронда Раузи поддържа добър спайдър уеб контрол малко
преди да победи Сара Кауфман посредством ключ на
ръката
избягал за най-малко общо време то трите рунда. Този формат на състезание дава поле за изява на редица атрактивни състезатели, като дава начало на кариерите на някой от най-обсъжданите и атрактивни имена в граплинга днес като Гари Тонън, Гордън Райън и Еди Къмингс, като всеки един от тях го е печелил поне по веднъж. Джио Мартинез пък е печелил първите две EBI състезания.





Защо точно тент планет? 


Названието идва от записки на американския лингвист от руско потекло Закария Сичин, който твърди, че хората са създадени само и единствено с цел да копаят злато за висша хуманоидна
Закария Сичин


раса, обитаваща десетата планета от нашата слънчева система, известна под името Нибиру. На Еди му допаднала идеята, че би могло да има същества, създаващи висши форми на живот само и единствено, за да добиват злато и решил, че макар и да не е роден на тази планета, то неговото джу джицу преспокойно може да бъде от там.






 




Автор: Симеон Миронов

Няма коментари:

Публикуване на коментар